Jdi na obsah Jdi na menu
 


Zelená kuchyně pro každý den

Jessica Nadel

 

Nápaditá kuchařka, která vám poradí, jak schovat zelenou zeleninu do snídaně, oběda i moučníku

Zelená kuchyně pro každý den mě nadchla zelena-kuchyne-pro-kazdy-den-1.jpguž při prvním prolistování. Jessica Nadel je podobný nadšenec do zeleniny jako já a snaží se ji zakomponovat do každého jídla. V této knížce se soustředí na často přehlíženou zelenou zeleninu, od té běžně známé, jako jsou brokolice, cuketa a špenát, až po málo známé a přehlížené druhy včetně mangoldu, listové kapusty a listů červené řepy. Několik úvodních stránek přináší „zelená fakta“, zajímavosti a výživové perličky ze světa zelené zeleniny. Věděli jste například, že hrnek mangoldu obsahuje více než trojnásobek doporučované denní dávky vitamínu K nebo že draslík a hořčík v cuketě pomáhají snižovat krevní tlak? Nezbytné je také seznámení se s některými ne příliš obvyklými surovinami, které se v receptech používají (lahůdkové droždí, miso, umeocet…).

 

Vlastní recepty jsou rozdělené do pěti kapitol: Zelené koktejly a snídaně, Zelené přílohy a jednohubky, Zelené polévky a saláty, Zelená hlavní jídla a Zelené dorty a dezerty (nebojte se, naprostá většina hotových jídel zelená není, jen je v nich schovaná nějaká zelená surovina :) ).

zelena-kuchyne-pro-kazdy-den-2.jpg

 

Všechna jídla připravená podle této kuchařky obsahují spousty zeleniny, jsou veganská a asi dvě třetiny z nich jsou bez lepku. Recepty jsou velmi dobře zpracované, udávají dobu přípravy, počet porcí, výživové hodnoty na porci a to, jestli je dané jídlo bez lepku nebo jestli k němu existuje bezlepková varianta. Téměř každý recept je doplněný nádhernou fotografií, která přímo láká natáhnout ruku a přitáhnout si talíř s dobrotou blíž k sobě. Jediné malé mínus vidím v tom, že na některých fotografiích jsou vyfocena dvě jídla současně a jedno z nich je vždy rozostřené a schované v pozadí.

zelena-kuchyne-pro-kazdy-den-3.jpg

 

Snad poprvé mám problém vybrat, které z receptů pro recenzi vypíchnout, líbí se mi téměř všechny. Opravdu, jsou originální, jednoduché na přípravu, z dostupných a zdravých surovin, prostě přesně můj šálek kávy. Můžete vybírat například z Quiche s brokolicí a listovou zeleninou, Kapustového pesta s vlašskými ořechy, Bramborových burgerů se zelenými listy nebo Čokoládového dortu s lískovými oříšky a avokádem.

 

Zelená fakta – co mě zaujalo

  • hrnek mangoldu obsahuje více než trojnásobek doporučované denní dávky vitamínu K
  • draslík a hořčík v cuketě pomáhají snižovat krevní tlak
  • kadeřávek obsahuje 17x víc vitamínu C než karotka
  • ze všech druhů brukvovité zeleniny má kapusta největší schopnost snižovat cholesterol (vážně ji nevezmete na milost?)
  • když jíte avokádo jako přílohu k jinému jídlu, které má vysoký obsah beta karotenu, může vám to pomoci zvýšit absorpci antioxidantů až o 400 procent
  • šálek syrových listů červené řepy obsahuje až 275 mg luteinu, který je důležitý pro dobrý zrak

zelena-kuchyne-pro-kazdy-den-4.jpg

 

Co se mi na knížce líbí

- knížka je nádherně graficky zpracovaná

- recepty jsou nápadité, plné zdravých surovin a jednoduché na přípravu

- fotografie hotových jídel jsou opravdu vydařené a lákavé

- u některých receptů Jessica uvádí i alternativy s jinými druhy zeleniny (pokud byste například nesehnali baby bok choy nebo listy tuřínu)

zelena-kuchyne-pro-kazdy-den-5.jpg

 

Co se mi na knížce nelíbí

- často jsou vyfocena dvě jídla na jednom obrázku a člověk musí trochu listovat, aby spojil obrázek s receptem; navíc jídlo na pozadí je většinou rozostřené a nevynikne

- trochu mě mrzí, že většina moučníků a dezertů obsahuje lepek, ale věřím, že s troškou experimentování půjde najít i bezlepkové varianty

zelena-kuchyne-pro-kazdy-den-6.jpg

 

Závěrem

Zelená kuchyně je určitě jedna z nejlepších kuchařek, které jsem zatím měla v ruce. Je plná skvělých nápaditých receptů a tipů, jak využít tak často přehlíženou zelenou zeleninu. Určitě bych ji doporučila všem, kdo chtějí ozvláštnit svůj jídelníček a zařadit do něj víc zeleniny a přitom nechtějí jen žvýkat mdlé saláty a neochucenou dušenou zeleninu.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář