Jdi na obsah Jdi na menu
 


Makrobiotika

Makrobiotika

Makrobiotika je životní styl a výživový směr pocházející z Číny a založený na makrobio_jinjan.jpgtaoistickém konceptu dvou opačných a navzájem se doplňujících sil, jin a jang.
Klade důraz na přirozenou stravu z lokálních zdrojů (nebo alespoň ze stejného klimatického pásma) a odpovídající ročnímu období. Základem je tzv. makrobiotický kompletní talíř. 40-60 % makrobiotického talíře tvoří obiloviny, 25-35 % zelenina (vařená, kvašená a syrová), 5-10 % luštěniny (zdroj bílkovin) a malé množství kondimentu (pikantní chuti). Dále makrobiotika zařazuje do jídelníčku polévky, ryby, ovoce mírného pásma a některé další doplňky (mořské řasy, miso pastu, ořechy a semena, obilné slady, sójová omáčka aj.). Nekonzumuje se maso, mléko a mléčné výrobky, lilkovité plodiny (brambory, lilek, rajčata), tropické ovoce, bílý cukr, med, výrobky chemicky obohacované nebo konzervované.
Pouze 1/3 zeleniny je přijímána v syrovém stavu, zbytek je upravován buď mléčným kvašením nebo blanšírováním. Charakteristická je také nízká spotřeba tekutin.
Jin znamená většinou větší obsah vody nebo její větší zadržování a jang naopak nižší obsah vody, větší koncentraci živin a energie.

macrobiotic-plate-i.jpg
(http://gourmandelle.com)


Paní Dagmar Lužná, česká propagátorka makrobiotiky, vytyčila následující zásady makrobiotického vaření:
Vybírat co nejkvalitnější potraviny.
Správně využívat tepla.
Dodržovat rovnováhu mezi solí a olejem.
Nepoužívat potraviny v konzervách.
Zmrazené potraviny využívat jen v krajních případech.
Bílou mouku nahradit celozrnnou.
Kvasnice nahradit kváskem.
Nepoužívat geneticky modifikované potraviny.
Tuky živočišného původu nahradit panenskými oleji.
Zařadit mořskou sůl a kvalitní pramenitou vodu.

makrobio_pyramid-schema.gif
(imagoembraced.wordpress.com)


PRO
Používání kvalitnějších a nutričně bohatších potravin (celozrnné mouky, panenské oleje, kvásek)
Dostatečná konzumace luštěnin, obilovin i zeleniny
Pro mě je velkým plusem to, že makrobiotici připravují pestrou škálu moučníků a dezertů (z celozrnných mouk, jáhel, pohanky...) a nemusejí si tak připadat o ně ochuzení.

PROTI
Hrozí nedostatek vitaminu B12, nedostatek některých esenciálních aminokyselin, nedostatek energie a paradoxně i vysoký příjem nerozpustné vlákniny, která může omezit využití některých minerálních látek (vápníku, železa, zinku).
Řada makrobiotiků jí pouze dvakrát denně, což není pro tělo příliš vhodné.
Často dochází ke ztrátě menstruace.
Pro mě je minusem slaná snídaně – miso polévka a slaná kaše, ale nejspíš je to jen o zvyku.

www stránky v češtině
pani-dyne.cz
www.makrobiotika.info
zdravejist.blogspot.de
cockacockovita.blogspot.cz - blog není čistě makrobiotický, ale autorka z makrobiotiky vychází
www.makrob.cz - není aktualizováno
www.makrobio.wbs.cz - není aktualizováno

www stránky v angličtině
www.kushiinstitute.org
www.macrobiotics.co.uk
macromagician.wordpress.com - není aktualizováno

makrobio_pyramid-ii.jpg
(http://usercontent2.hubimg.com)

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář